۱۴ ترفند جالب قنادی که باید بدانید!

شهبا شریفی
شهبا شریفی
| خواندن 6 دقیقه 15 تیر 1401
۱۴ ترفند جالب قنادی که باید بدانید!

با وجود انواع ترفند قنادی و پخت کیک که همه ما از قدیم شنیده‌ایم، تابه‌حال برای شما هم پیش آمده است که تمام تلاش‌تان را برای تهیه یک دسر، کیک یا شیرینی خوشمزه به‌کار بگیرید، اما نتیجه آن چیزی نشود که انتظارش را داشته‌اید؟

در این مطلب می‌توانید انواع ترفند قنادی و پخت کیک را بخوانید که کم‌تر کسی درباره‌شان صحبت کرده است. با استفاده از نکات و تکنیک‌هایی که در ادامه گفته‌ایم، راه‌حل کیک و شیرینی بی‌عیب‌ونقص را پیدا کنید!

دنیای قنادی به‌قدری بزرگ و پر رمز و راز است که همیشه می‌توان نکات جدیدی از آن یاد گرفت و در رسپی‌ها استفاده کرد. اگر مبتدی هستید و به‌تازگی شروع به خلق مزه‌های متنوع کرده‌اید، نیازی نیست نگران باشید؛ فقط از ترفندها و نکات بروز استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه‌تان برسید.

ترفند آرد که هرکسی نمی‌داند

اگر می‌خواهید کیک‌تان بیشتر پف کند و حجیم‌تر به‌نظر برسد، بهتر است آرد را برای چندبار الک کنید تا هوا بگیرد. این موضوع را دست‌کم نگرفته و حتماً یک‌بار امتحان کنید تا نتیجه آن را مشاهده کنید.

هم‌چنین سعی کنید بیکینگ‌پودر را در یخچال بگذارید و تا قبل از آن‌که زمان استفاده از بیکینگ‌پودر برسد، آن را بیرون نیاورید. الک‌کردن بیکینگ‌پودر و آرد با یک‌دیگر، یکی از چندین ترفند قنادی و پخت کیک با پف بیشتر به‌شمار می‌رود.

اگر می‌خواهید سفیده تخم مرغ زودتر سفت شود، به‌جای آرد، چندقطره لیمو به آن اضافه کنید تا به نتیجه مورد انتظار برسید. این نکات برای کسانی‌که به‌دنبال راه‌اندازی مشاغل خانگی هستند، بسیار کاربردی است.

به کیک‌تان نمک اضافه کنید

احتمالاً شما هم نمی‌توانید ترکیب شوری و شیرینی در کنار هم را تصور کنید! اما باید بگوییم که امتحانش ضرر ندارد! یک‌بار به‌اندازه سر قاشق نمک را به مایه کیک اضافه کنید تا کیک شما هم طعم بهتری پیدا کند و هم مدت‌زمان بیشتری تازه بماند.

تقسیم آسان خمیر کوکی

اگر شما هم هنگام تقسیم‌بندی مواد کوکی دچار مشکل می‌شوید، چاره کارتان استفاده از قاشق‌های اسکوپ بستنی است. استفاده از این قاشق‌ها، آسان‌ترین و سریع‌ترین روش برای تقسیم خمیر است که از تابه‌تا شدن اندازه کوکی‌ها جلوگیری می‌کند.

ترفند قنادی و پخت کیک: تقسیم رول دارچین

احتمالاً شما هم این ترفند را از مادربزرگ‌های‌تان یاد گرفته‌اید و شاید هم تابه‌حال نشنیده‌اید و برای‌تان عجیب است! اما جالب است بدانید که می‌تواند برای تقسیم رول دارچین با لایه‌های مساوی، از نخ یا نخ دندان بدون طعم استفاده کنید.

کافی است خمیر را پهن کرده و به‌جای چاقو، این روش را به‌کار بگیرید. این ترفندها به شما کمک می‌کنند تا درصورت راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی کیک و شیرینی، بهترین محصول را تهیه کنید.

دمای تخم‌مرغ را دست‌کم نگیرید

اگر تا امروز این نکته را رعایت نمی‌کردید، جالب است بدانید که دمای تخم‌مرغ می‌تواند نقش مهمی در نتیجه نهایی شما داشته باشد! بنابراین سعی کنید قبل از شروع، تخم‌مرغ را در دمای محیط قرار دهید؛ این کار باعث می‌شود تا حجم تخم‌مرغ افزایش یافته و کیک اسفنجی شما بی‌نقص شود.

در فصل زمستان به‌دلیل سرمای هوا ممکن است نتوانید تخم‌مرغ‌ها را در مدت‌زمان کم‌تری به دمای متعادل برسانید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را داخل یک ظرف آب گرم بگذارید تا به‌خوبی از پس این ترفند بربیایید.

ترفند قنادی و پخت کیک در دمای پایین

اگر فکر می‌کنید بافت یک‌نواخت کیک خیس کار هرکسی نیست، کافی است روشی که جلوتر می‌گوییم را امتحان کنید؛ برای یک‌دستی بافت کیک‌های خیس، یادتان باشد که دمای فر را پایین بیاورید.

پخت در دمای پایین و مدت‌زمان بیشتر، خیسی ملموس‌تری به کیک می‌دهد. می‌توانید این روش را روی پن‌کیک موزی پیاده کرده و تأثیر آن را از نزدیک مشاهده کنید.

قانون هم‌زدن مواد

همیشه قبل از اضافه‌کردن آرد، مخلوط خمیر کیک که شامل شکر، کره و تخم‌مرغ است را به‌خوبی هم بزنید تا کاملاً میکس شوند. ممکن است با خود بگویید که هرکسی این نکته را می‌داند و ترفند جدیدی نیست؛

اما باید بگوییم که گاهی‌اوقات به‌دلیل کمبود وقت، تمام مواد را از ابتدا اضافه و مخلوط می‌کنند، بی‌آن‌که از قانون هم‌زدن مواد پیروی کنند! بله این یک قانون است که با وجود سادگی، پف کیک شما را تا حد زیادی بیشتر می‌کند.

هم‌چنین اگر تا امروز این ترفند قنادی و پخت کیک را نمی‌دانستید و مواد کیک‌تان ترک می‌خورد، از حالا دیگر نیاز نیست نگران باشید.

اگر حوصله الک‌کردن ندارید

الک‌کردن برای خیلی‌ها فرایند سخت و زمان‌بری است. ما برای شما یک راه‌حل جایگزین داریم و آن هم میکس مواد داخل غذاساز است.

برای مثال، نیازی نیست مدت‌زمان طولانی در حال الک‌کردن پودر قند باشید؛ فقط تمام پودر را داخل غذاساز بریزید و ببینید که چطور تمام گلوله‌های داخل آن به پودری یک‌دست تبدیل می‌شوند.

ترفند پخت ماکارون

یک ماکارون خوشمزه و باکیفیت، به دما و رطوبت حساس است. این یعنی چه؟ یعنی درصورتی‌که مواد اولیه شما مرطوب باشند، نتیجه خوبی نمی‌گیرید.

بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که اگر بادام‌ها را داخل یخچال نگهداری می‌کنید، چنددقیقه پیش از درست‌کردن این شیرینی فرانسوی خوشمزه، آن‌ها را داخل فر با دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد خشک کنید تا رطوبت کار شما را دچار مشکل نکند.

پیشنهاد نویسنده: مطلب درآمدزایی از باقلوا را از دست ندهید.

مت سیلیکونی و تمیزکاری کم‌تر

ترفند قنادی و پخت کیک فقط مخصوص مواد اولیه نیست؛ بلکه به وسایل و ابزار اولیه هم مربوط می‌شود. یکی از این ترفندها، مت سیلیکونی است. مت با جنس سیلیکون باعث می‌شود تا تمام سطوح شیرینی، پخت یک‌دست و بهتری داشته باشد.

پس اگر برای شما هم پیش آمده که بخش‌هایی از شیرینی‌تان خام بماند و بخش‌هایی از آن بسوزد، از مت سیلیکونی استفاده کنید. همین‌طور این مت‌ها زمان تمیزکردن سینی داخل فر را کم‌تر کرده و کار شما را از هرجهت آسان‌تر می‌کنند.

از خلال دندان استفاده کنید

اگر مدت‌زمان پخت کیک به پایان رسیده و شما مطمئن نیستید که تمام کیک پخته است یا نه، کافی است یک خلال دندان را داخل کیک فرو کنید. اگر با خارج‌کردن خلال، مایه کیک به آن چسبید، یعنی کیک شما هنوز چنددقیقه دیگر نیاز به پخت دارد.

مواد اولیه را دقیق اندازه بگیرید

همان‌طورکه می‌دانید، عنصر اصلی پخت کیک، آرد است. بنابراین تعجب نمی‌کنیم اگر ببینیم اکثراً ترفند قنادی و پخت کیک، مربوط به همین ماده اولیه است.

اگر بتوانید آرد را دقیق وزن کنید، قدم مهمی در پخت کیک‌تان برداشته‌اید؛ چراکه پیمانه‌های حجمی مانند فنجان‌ها و استکان‌ها نمی‌توانند به‌اندازه وزن‌کردن مواد دقیق باشند.

رنگ ظرف پخت‌وپز شما مهم است

اگر با خواندن این تیتر تعجب کردید، اشکالی ندارد! فقط سعی کنید با دقت آن را بخوانید و در آشپزی و قنادی رعایت کنید. تابه‌حال برای شما هم پیش آمده که کیک یا کوکی‌تان ته بگیرد و بسوزد؟

این مشکل می‌تواند چند علت داشته باشد که یکی از آن‌ها، استفاده از تابه‌ها و ظروف تیره‌رنگ است. بیشتر دستورالعمل‌ها برای ظروف رنگ روشن نوشته شده‌اند و درصورتی‌که از ظروف تیره استفاده کنید، حرارت بیشتری به خود جذب می‌کنند.

اگر می‌خواهید دست‌تان برای بازی با درجه حرارت باز باشد، ظروف رنگ روشن تهیه کنید.

وسوسه بازکردن در فر

این وسوسه را از بین ببرید که مدام درون فر را نگاه کنید تا ببینید روند پخت چطور پیش رفته است. با هربار بازکردن درب فر، حجم زیادی از هوا را وارد آن می‌کنید و به کیک خود دستور پف‌نکردن می‌دهید.

هم‌چنین تعادل دمای فر برهم می‌خورد، چراکه مقداری از گرمای داخل آن به بیرون هدایت می‌شود. پس این عادت را کنار بگذارید و برای مشاهده نتیجه نهایی صبور باشید.

جمع‌بندی ترفند قنادی و پخت کیک

اگر می‌خواهید ترفندهای بیشتر و دقیق‌تری یاد بگیرید و با فوت‌وفن آشپزی و شیرینی‌پزی آشنا شوید، کافی است اپلیکیشن تاندوری را نصب کرده و در دوره موردنظرتان شرکت کنید.

آموزش‌های تاندوری، علاوه‌بر توضیح مرحله‌به‌مرحله تمامی دستورپخت‌ها، نکات و ترفندهای سریع را به شما یاد می‌دهد. برای ارتقاء مهارت‌های آشپزی و قنادی خود درنگ نکنید و تا ۹ خرداد با شرکت در جشن تولد ۴ سالگی تاندوری، تمامی آموزش‌ها را با بیشترین‌تخفیف خریداری کنید.

دوره آموزشی بانت‌کیک‌ها از صفرتاصد

بیش از ۴ نوع کیک خامه‌ای را در خانه بپزید

و بیش از ۲۰ دوره ویدیویی متنوع دیگر با ارائه جزوه تایپ‌شده و صدور گواهی پایان‌دوره به شرکت‌کنندگان.

برای شما