رایج ترین اشتباهات کسب و کارهای اینترنتی

شهبا شریفی
شهبا شریفی
| خواندن 6 دقیقه 08 تیر 1401
رایج ترین اشتباهات کسب و کارهای اینترنتی

در این مطلب می‌خواهیم با رایج ترین اشتباهات کسب و کارهای اینترنتی که باعث عدم موفقیت آن‌ها می‌شود، آشنا شویم. آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری مردم به‌صورت آنلاین خرید می‌کنند. راه‌انداختن یک کسب‌و‌کار آنلاین و اینترنتی، امروزه به یک راه میان‌بر برای بسیاری از کسب‌وکارهای خرد تبدیل شده است.

هر سال تعداد زیادی از این کسب‌‌وکارها شروع به فعالیت می‌کنند، اما کسب‌و‌کارهای کمی به سوددهی خوبی می‌رسند و فعالیت خود را برای طولانی‌مدت ادامه می‌دهند. اما راز این ماندگاری و موفقیت برای مشاغل خانگی یا آنلاین چیست؟ چرا برخی خیلی زود می‌توانند با افزایش فروش آنلاین به موفقیت برسند و برخی دیگر، مجبور می‌شوند کار خود را رها کنند؟

البته هیچ شکی در این نیست که هر مسیری دارای پیچ‌وخم های خاص خودش است. اگر شما هم به‌دنبال رفع مشکلات شغل خود و افزایش بازدهی آن هستید، تا انتهای این متن همراه ما باشید.

رایج ترین اشتباهات کسب و کارهای اینترنتی

در ادامه به برخی از اشتباهات رایج اشاره خواهیم کرد.

صرف زمان زیاد برای راه اندازی

یکی از مهم‌ترین اشتباهات رایج در کسب و کار اینترنتی، از دست دادن زمان است. برای داشتن یک شروع موفق، زمان‌بندی همه‌چیز است. هنگامی که برای اولین بار متوجه می‌شوید که یک فرصت کسب درآمد آنلاین عالی وجود دارد، طبیعی است که در مورد بازار، رقابت، فرایند و جنبه‌های ایجاد یک تجارت آنلاین تحقیق کنید.

تحقیق و ارزیابی عالی هستند، اما صرف زمان زیاد برای تحقیق ممکن است به این معنی باشد که فرصت و شانس راه‌اندازی موفق خود را از دست می‌دهید. در این صورت ممکن است به رقبا به‌سرعت بازار را از شما بربایند. بنابراین درنگ نکنید و در زمینه کاری موردعلاقه‌تان آموزش ببینید.

راه اندازی کسب و کاری که به آن علاقه‌ای ندارید

گاهی‌اوقات افراد نه‌تنها برای کسب درآمد، بلکه به این دلیل که به محصول یا خدمات خود علاقه‌مند هستند، یک کسب‌وکار اینترنتی راه‌اندازی می‌کنند. شروع یک کسب‌وکار نیازمند تعهد شماست، حتی زمانی که سودآوری چندانی ندارید. بی‌انگیزگی از اشتباهات رایج در کسب و کارهای اینترنتی است. سعی کنید صبور باشید و رفته‌رفته رشد و پیشرفت خود را ببینید.

ممکن است متوجه شوید که رقابت میان مشاغل مشابه بیشتر از آن‌چه پیش‌بینی می‌کردید، شدید است و سودآوری کارتان سخت‌تر از آن‌چیزی است که برنامه‌ریزی کرده بودید. اگر برای کسب‌وکاری که انتخاب می‌کنید اشتیاق و علاقه نداشته باشید، فرایند یادگیری و فروش مانند یک تکلیف به نظر می‌رسد و کسب‌وکار متوقف می‌شود، چراکه تلاش شما برای موفقیت کسب‌وکار سخت‌تر خواهد بود.

انتظار کسب درآمد در زمان کوتاه

یکی از اشتباهات رایج کسب و کارهای آنلاین این است که انتظار سودآوری سریع داشته باشیم. کسب‌وکارها چه آنلاین و چه سنتی، همیشه در سال اول سودآور نیستند. برخی از صاحبان مشاغل آنلاین ممکن است فکر کنند که چون سرمایه اولیه و هزینه کمتری نسبت به یک کسب‌وکار سنتی دارند، در زمان کمتری به سود خواهند رسید.

ایجاد یک کسب‌وکار آنلاین، کمتر از «دنیای واقعی» دشوار نیست و انرژی، زمان، تلاش و برنامه‌ریزی را می‌طلبد. هنگام راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین، برنامه‌ریزی دقیق به شما کمک می‌کند تا زودتر به سودآوری برسید اما نه فوری!

شکست در آماده‌سازی طرح اولیه

هنگامی که تصمیم به راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین گرفتید، به یک طرح کسب‌وکار نیاز دارید که شما را از رایج ترین اشتباهات کسب و کارهای اینترنتی دور نگه دارد. این طرح را می‌توانید به‌طور کامل توسط یک فرد یا مجموعه حرفه‌ای و باتجربه دریافت کنید.

افرادی که تجربه زیادی در زمینه کسب‌وکارهای اینترنتی دارند، اطلاعات مهم زیر را در اختیارتان قرار می‌دهد:

  • آموزش‌های اولیه برای شروع
  • تبلیغات برای محصولات و خدمات
  • وضعیت کنونی بازار برای شغل مورد نظر
  • استراتژی‌های تولید و تضمین کیفیت
  • پیش‌بینی‌های مالی

اگرچه بسیاری از جنبه‌های کسب‌وکار در طول زمان تغییر می‌کند، اما اگر با یک طرح کلی خوب شروع نکنید، خیلی سریع راه موفقیت را گم خواهید کرد. داشتن یک طرح کسب‌وکار، همچنین ارائه پیشنهاد به سرمایه‌گذاران را آسان‌تر می‌کند. نوشتن طرح کسب‌وکار به شما کمک می‌کند تا چالش‌های بالقوه در راه را شناسایی کرده و یک جدول زمانی برای اهداف خود ایجاد کنید.

منحصربه‌فرد نبودن خدمات و یا محصولات

یک اشتباه رایج در کسب و کار خانگی و آنلاین این است که مزیتی نسبت به دیگر رقبا نداشته باشید. بسیاری از کسب‌وکارها به اندازه کافی متفاوت نیستند که بتوانند در حوزه خود، جذابیت خاصی داشته باشند.

اگر شما و رقبای‌تان همگی یک کار را انجام می دهید، احتمال اینکه رقابت سخت و پیدا کردن مشتری وفادار سخت باشد بسیار بالا است. بنابراین بهتر است از همان ابتدا به دنبال مزیت‌هایی که باعث برتری کسب وکار شما شود، باشید و از رایج ترین اشتباهات کسب و کارهای اینترنتی دوری کنید.

عدم تعریف مخاطب هدف

یکی از رایج ترین اشتباهات کسب و کارهای آنلاین این است که مخاطبان هدف خود را تعریف نکرده‌اید. مشتری ایده‌آل شما کیست؟ پاسخ ممکن است «همه» باشد، اما این درست نیست. قرار نیست هر کسب‌وکاری نیاز هر مصرف‌کننده‌ای را برطرف کند.

هدف این است که پیدا کنید چه‌کسی می‌تواند بهترین استفاده را از کسب‌وکار آنلاین شما داشته باشد و ببینید چگونه می‌توانید نیازهای آن‌ها را برآورده کنید. با تعریف نکردن مخاطبان هدف، فرصت یافتن راه‌هایی برای بازاریابی مستقیم برای مخاطبان را از دست می‌دهید. اگر راهی برای هدف قرار دادن مخاطبان خاص پیدا کنید، کسب‌وکار آنلاین شما در برابر شرکت‌های بزرگ‌تر عملکرد بهتری خواهید داشت.

حضور کسب‌وکارهای قدیمی در فضای آنلاین

جالب است بدانید این روزها تمامی برندها و شرکت‌های موفق هم وارد فضای آنلاین شده‌اند و تجارت خود را در فضای مجازی هم گسترش داده‌اند. بسیاری از مشاغل کوچک و ناشناخته هم تمایل زیادی به حضور در اینترنت و شروع فروش اینترنتی پیدا کرده‌اند، اما ممکن است راه و روش آن را ندانسته و دچار رایج ترین اشتباهات کسب و کارهای اینترنتی شوند.

بنابراین سرمایه‌گذاری هوشمندانه و بازاریابی اینترنتی، دو اصل مهمی هستند که نباید فراموش شوند. تمام تصمیماتی که برای کسب‌وکار خود می‌گیرید، سوددهی شما را تعیین می‌کنند. با کمک گرفتن از افراد باتجربه و آگاه، از حضور میلیون‌ها کاربر در اینترنت استفاده کنید و فروش خود را افزایش دهید.

به‌لطف ابزارهای کارآمدی که در فضای مجازی وجود دارد، می‌توانید اهداف بلندمدتی که پیش از این برای رسیدن به درآمد داشته‌اید را به اهداف کوتاه‌مدت تبدیل کنید؛ به‌عبارت دیگر، افرادی که خواهان خرید اینترنتی هستند بسیار زیاد بوده و شما را به چشم‌اندازهای اقتصادی‌تان نزدیک می کنند.

پیش‌نیازهای شروع کسب‌وکار اینترنتی

همانطورکه می‌دانید، هر کسب‌وکاری دارای پیش‌نیازهای مخصوص به خود است؛ در این میان برخی قوانین هستند که صرفاً به یک شغل خاصی تعلق ندارند. در واقع همه مشاغل خانگی و آنلاین باید سعی کنند برای افزایش سوددهی به آن‌ها عمل کنند. در ادامه چندمورد از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

اهمیت وب‌سایت کسب‌وکار

میان رایج ترین اشتباهات کسب و کارهای اینترنتی، اولین اشتباهی که کسب‌وکارها مرتکب می‌شوند، دست‌کم گرفتن اهمیت وب‌سایت فروش محصولات است. اگر شما هم به داشتن یک پیج اینستاگرامی بسنده کرده‌اید و فکر می‌کنید وب‌سایت تأثیر چندانی در افزایش درآمدتان ندارد، باید بگوییم که اشتباه می‌کنید.

طبق تحقیقات معتبری که انجام شده است، خریداران اینترنتی تمایل بسیار زیادی به خرید از طریق سایت فروشگاه‌ها دارند؛ چراکه فرایند انتخاب و پرداخت را آسان‌تر طی می‌کنند. داشتن یک وب‌سایت به‌روز اینترنتی موجب افزایش تعامل شما و مشتریان‌تان شده و سوددهی را تا حد قابل توجهی گسترش می‌دهد.

اولین برخورد مشتری شما با سایت، تأثیرگذارترین تجربه او خواهد بود. بنابراین سعی کنید فضای دلپذیر و جذابی را برای مخاطبان خود ایجاد کنید تا در عین اطلاع‌رسانی کامل از محصولات، ظاهر ساده و زیبایی هم ارائه دهد. در دنیای امروز که رقابت آنلاین بسیار گسترده شده است، سعی کنید از رقبای خود جا نمانده و در فضای تجارت‌تان حضوری قدرتمند داشته باشید.

بهینه‌سازی وب‌سایت برای موبایل

اگر می‌خواهید دچار رایج ترین اشتباهات کسب و کارهای اینترنتی نشوید، این بخش را به خوبی مطالعه کنید. همان‌طورکه می‌دانید، گوشی‌های هوشمند به در دسترس‌ترین ابزار برای شرکت در فضای مجازی میان تمام مردم جهان تبدیل شده‌اند؛

بنابراین سعی کنید سایتی را طراحی کنید که هم در کامیپوترهای شخصی و هم در موبایل به‌خوبی قابل مشاهده باشند. برای این کار نگران نباشید؛ چراکه افراد متخصص بسیاری در این زمینه وجود دارند که با دریافت مبلغی مناسب و به‌صرفه، سایت فروشگاه شما را طراحی می‌کنند.

تبلیغات در اینترنت

نکته دیگری که نباید فراموش کنید، نمایش تبلیغات کسب‌وکارتان در اینترنت است. زمانی که درآمدتان به حد قابل قبولی رسید، سعی کنید در فضای مجازی فعال‌تر شوید تا چشم مخاطبان بیشتری با کسب‌وکار شما آشنا شود.

هم‌چنین در این مطلب مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نکات شروع درآمد آنلاین را مطالعه کنید:

نکات طلایی راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی

جمع‌بندی رایج ترین اشتباهات کسب و کارهای اینترنتی

برای شروع کسب‌وکار شخصی‌تان هیچ‌گاه دیر نیست. به‌یاد داشته باشید که سوددهی مشاغل آنلاین و خانگی به گذشت زمان نیاز دارد. بنابراین سعی کنید در مدت‌زمان کم ناامید نشده و تلاش‌های خود را ادامه دهید. بدیهی است که کمک‌گرفتن از افراد مجرب در این زمینه، آزمون و خطاهای مسیر شما را کاهش داده و شغل‌تان را در مسیر مناسب و درستی قرار می‌دهد.

اگر ایده‌ای برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان ندارید، مطالب زیر برای شما است تا به‌راحتی کسب درآمد مستقل را تجربه کنید.

۱۰ ایده کسب‌وکار خانگی

شروع درآمد با کامل‌ترین دوره چیزکیک

درآمدزایی با تهیه باقلوا

برای شما