تاریخچه انواع شیرینی باقلوایی

شهبا شریفی
شهبا شریفی
| خواندن 8 دقیقه 19 تیر 1401
تاریخچه انواع شیرینی باقلوایی

شیرینی باقلوایی خوش طعم و خوش عطر که محبوب ایرانی‌ها است را می‌توان یکی از آن شیرینی‌های پرطرفداری دانست که تنوع بسیار زیادی دارد. یکی از معروف‌ترین باقلواها متعلق به کشور ترکیه است که به باقلوا ترکی معروف است. این شیرینی از لایه‌های نازک خمیر همراه با مغز کوبیده پسته یا گردو تهیه می‌شود و در یک شربت شهد زعفرانی غوطه‌ور می‌شود.

شیرینی باقلوایی خوشمزه به‌عنوان عصرانه در کنار یک فنجان چای، دسری است که به راحتی نمی‌توان از آن گذشت. برای آشنایی با این شیرینی خوشمزه و روش‌های تهیه آن با ما همراه شوید.

تهیه باقلوا

تاریخچه شیرینی باقلوا

باقلوا یک شیرینی بین‌المللی است و در کشورهایی مانند ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان، آسیای میانه، قفقاز، یونان، قبرس، و برخی از بخش‌های روسیه تهیه می‌شود. باقلوا در ایران به شکل‌های مختلفی تهیه می‌شود و در شهرهایی مانند یزد و کرمانشاه از سوغات اصلی شهر به حساب می‌آید. از مشهورترین باقلواها می‌توان به باقلوای شهر غازی عینتاب در ترکیه و باقلوا باکو که باکی باکلاواسی نام دارد، اشاره کرد.

آشنایی با شیرینی باقلوایی قزوین

باقلوای قزوین که به باقلوا لوزینه، باقلوا پیچ، و باقلوا پرچمی معروف است از سوغات اصلی و محبوب شهر قزوین محسوب می‌شود. این باقلوا از سه بخش تشکیل شده است که شامل خمیر باقلوا، مواد داخل باقلوا و شربت باقلوا است. خمیر شامل گلاب، آب گرم، روغن جامد و آرد الک شده است و مواد داخل باقلوا شامل آب، شکر، گلاب، پودر قند و هل است. برای شربت باقلوا آب، شکر، گلاب، پودر قند و هل استفاده می‌شود.

آشنایی با شیرینی باقلوای کاشان

باقلوای کاشان به باقلوا پنج مغز معروف است و از جمله سوغاتی‌های این شهرستان ۷۰۰۰ ساله به شمار می‌رود. باقلوا کاشان هم از سه بخش تشکیل شده است که شامل خمیر زیره و رویه، مواد داخل باقلوا و شربت باقلوا است. خمیر این باقلوا از گلاب، آرد، آب، روغن و  تخم مرغ تشکیل شده است. مواد داخل باقلوا شامل مغز پسته، مغز بادام، مغز گردو، مغز فندق، مغز بادام هندی، زعفران و هل است و شربت آن شامل زعفران و گلاب است.

آشنایی با شیرینی باقلوایی آذربایجان

به باقلوای آذربایجان باقلوای پاخلاواسی می‌گویند که مختص کشور آذربایجان است. مواد این شیرینی شامل خمیر مخصوص باقلوا، فندق، گردو، آرد، هل، زعفران و …. است.

آشنایی با باقلوا ترکی

باقلوا ترکی که در بین ما ایرانی‌ها معروف‌ترین و محبوب‌ترین نوع باقلوا است با نام‌های باقلوا استانبولی، باقلوا ترکی، باقلوا بورما و کیک باقلوا ترکی شناخته می‌شود. در ترکیه برای پر کردن باقلوا از پسته یا گردو استفاده می‌شود اما در بخش‌هایی از دریای اژه بادام هم به باقلوا اضافه می‌کنند.

در مناطقی از دریای سیاه از فندق هم برای پر کردن باقلوا استفاده می‌شود. اگر تمایل دارید باقلوا ترکی را با استفاده از یک دستور پخت عالی و اصیل تهیه درست کنید پیشنهاد می‌کنیم به تاندوری مراجعه کنید و از آموزش‌های ارزشمند آن‌ها استفاده کنید.

شیرینی باقلوایی استانبولی

آموزش تهیه شیرینی باقلوایی ترکی|از پخت تا درآمدزایی

برای تهیه باقلوا ترکی دستورالعمل‌های مختلفی وجود دارد که یک دستورالعمل را در زیر آورده‌ایم.

  • خمیر مخصوص باقلوا یک بسته
  • کره ۲۰۰ گرم
  • آب یک و نیم لیوان
  • گلاب نصف لیوان
  • آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران ۲ قاشق غذاخوری
  • مغز دلخواه خرد شده دو و نیم لیوان

طرز تهیه باقلوا ترکی

ابتدا شربت را تهیه کنید. برای این کار آب، گلاب و شکر را روی حرارت بگذارید تا بجوشد و کمی غلیط شود. زعفران و آبلیمو را اضافه کنید و وقتی یکی دو جوش زد از روی گاز بردارید. کره را آب کنید اما مراقب باشید تا نجوشد. یک لایه خمیر را کف ظرف پهن کنید و با استفاده از برس کره را روی خمیر پهن کنید.

 این کار را برای ۴ لایه خمیر تکرار کنید و سپس مغز دلخواهتان را روی خمیر پهن کنید و گلاب را روی آن اسپری کنید. حالا دو لایه خمیر را که با کره چرب شده است را روی مغز قرار دهید و به همین شکل کار را تکرار کنید تا موادتان تمام شود. سپس با استفاده از یک چاقوی تیز شیرینی باقلوایی را برش دهید و در فر با دمای ۱۸۰ درجه که از قبل داغ شده است بپزید. وقتی خمیر باقلوا طلایی شد شیرینی را خاموش کنید و همان طور که شیرینی کاملا داغ است شربت را روی شیرینی بریزید. باید زمان دهید تا شربت جذب شیرینی باقلوا ترکی شود و سپس با پودر پسته تزئین کنید.

قیمت باقلوا

قیمت باقلوا توسط اتحادیه قنادان و شیرینی‌پزان تعریف می‌شود و معمولا قیمت بالایی دارد. این شیرینی در زمره شیرینی‌های گران محسوب می ‌شود و به راحتی می‌توانید با مواد تازه این شیرینی خوشمزه را در منزل تهیه کنید.

کیک باقلوا خوشمزه و خانگی|با پخت کیک باقلوا به راحتی به درامد برسید

اگر تابه‌حال شیرینی باقلوایی درست کرده‌اید، این‌بار یکی از دستور پخت‌های کیک باقلوا را در زیر برایتان آورده ایم تا شما هم بتوانید به راحتی در منزل این دسر خوشمزه را تهیه کنید.

  • آرد ۵/۲ پیمانه
  • بیکینگ پودر ۲ قاشق چایخوری
  • تخم مرغ ۵ عدد
  • شکر بین ۳/۲ تا یک پیمانه
  • پودر هل نصف قاشق چایخوری
  • وانیل ۴/۱ قاشق چایخوری
  • ماست ۱ قاشق غذا خوری
  • زعفران دم کرده به اندازه کافی
  • پودر قند ۱ قاشق چایخوری
  • پودر نارگیل ۱ پیمانه
  • روغن مایع یک پیمانه

مواد لازم برای شربت شیرینی باقلوایی

  • آب ۳/۲ پیمانه
  • شکر ۳/۲ پیمانه
  • گلاب ۳/۱ پیمانه
  • جوهر لیمو نوک قاشق چایخوری
  • زعفران دم کرده به مقدار کافی

روش تهیه کیک باقلوا

قبل از پرداختن به روش تهیه کیک باقلوا، جالب است بدانید یکی از محبوب‌ترین چیزکیک‌ها، چیزکیک باقلوا است که طعم بسیار جالب و جدیدی در خاطرتان ثبت می‌کند. یک کاسه مناسب بردارید و تخم مرغ‌ها را درون آن بشکنید. یک زرده تخم مرغ را جدا کنید و به سفیده آن را به بقیه تخم مرغ‌های داخل کاسه اضافه کنید.  این مواد مربوط به رومال کیک است.

زرده تخم مرغی که جدا کردید را با ماست، پودر قند و کمی زعفران ترکیب کنید. خوب مخلوط کنید و این ترکیب را کنار بگذارید. شکر، وانیل و پودر هل را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید. حالا با همزن برقی خوب این مواد را مخلوط کنید تا کرمی و کشدار شود. در این مرحله زعفران دم کرده و پودر نارگیل را اضافه کنید و دوباره ترکیب را هم بزنید.

 در این مرحله روغن مایع را به مواد شیرینی باقلوایی خود اضافه کنید و مجددا با دور تند همزن برقی مواد را خوب مخلوط کنید. آرد و بیکینگ پودر را ۳ بار الک کنید و مرحله به مرحله به مواد اضافه کنید و با لیسک به صورت دورانی مواد را مخلوط کنید. همان طور که توجه کردید در مواد اولیه این کیک باقلوا مایع به کار نرفته است و مایه کیک نسبت به سایر مایه کیک‌ها کمی سفت‌تر است. مایه کیک را در قالب دلخواهتان بریزید.

 در ادامه از مواد رومال روی مواد کیک بریزید و در فر ۱۸۰ درجه که از قبل گرم شده است قرار دهید. مدت زمان لازم برای پخت این کیک حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه است و البته بهتر است بعد از گذشت 35 دقیقه کیک را چک کنید تا از پخت آن مطمئن شوید.

چطور کیک را به کیک باقلوا تبدیل کنیم

 وقتی کیک را پختید، با استفاده از شربت شیرینی باقلوایی می‌توانید یک کیک ساده را به کیک باقلوا تبدیل کنید.  برای این کار باید شربت باقلوا درست کنید. برای این کار در یک قابلمه آب، گلاب، شکر و جوهر لیمو بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس زعفران دم کرده را به شربت اضافه کنید.

وقتی شربت جوش آمد ۲ تا ۳ دقیقه زمان دهید تا خوب قوام بیاید و سپس آن را از روی حرارت بردارید. برای استفاده از شربت باقلوا باید صبر کنید تا شربتی که تهیه کردید کاملا خنک شود تا باعث خمیر شدن بافت کیک نشود. بعد از پخت کامل کیک و خنک شدن آن با چاقو کیک را برش دهید و شربت را روی تمام قسمت‌های کیک بریزید.

برای شربت به خوبی جذب کیک شود روی کیک را بپوشانید و در یخچال بگذارید و  ۲ تا ۳ ساعت بعد کیک باقلوای شما اماده است. اگر دوست دارید این کیک باقلوای خوشمزه را با دستور پخت‌های اصیل و عالی درست کنید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از آموزش باقلوا و کنافه تاندوری استفاده کنید.

شیرینی باقلوایی ترکی خوشمزه|روایت‌های مختلف

شیرینی باقلوا ترکی باب میل اکثر ایرانی‌ها است. اما آیا می‌دانید که این شیرینی خوشمزه چه سرگذشتی داشته است؟ در سرزمین عثمانی‌ها این شیرینی به عنوان یک شیرینی بسیار لوکس به شمار می‌رفت. زیرا در تهیه آن از کره و انواع مغز استفاده می‌شد. به همین دلیل این شیرینی در خانواده‌های سلطنتی تهیه می‌شد و مردم عادی از آن محروم بودند.

اولین بار باقلوا در یکی از کاخ‌های سلطنتی در امپراطوری عثمانی تهیه شد و از آنجا بود که در بین خانواده‌های سلطنتی و اشراف زادگان معروف و محبوب شد. در وصف گران بودن و خاص بودن این باقلوا همین را می‌توانیم بگوییم که یک ضرب المثل در این مورد در بین مردم ترکیه باب شد و این ضرب المثل این است که من آنقدر ثروتمند نیستم که بتوانم هر روز باقلوا بخورم.

شیرینی باقلوایی ترکی

نام شیرینی باقلوایی از کجا نشات گرفته است؟

در مورد اینکه نام باقلوا از کجا آمده است بحث‌های زیادی مطرح شده است. زبان شناسان ترک ادعا دارند که ریشه این کلمه ترکی است. اما بعضی‌ها ادعا می‌کنند که این کلمه ریشه مغولی دارد. فارس‌ها هم این کلمه را از زبان عرب گرفته‌اند و کمی آن‌را تغییر داده‌اند. حتی ارمنی‌ها هم ادعایی مبنی بر این دارند که ریشه این کلمه ارمنی است.

به هر حال اطلاعات درست و دقیقی دراین مورد در دست نیست. اما چیزی که مشخص است محبوبیت این شیرینی باقلوای خوشمزه است که در بین ملل مختلف مشترک است. البته گفتن این نکته هم خالی از لطف نیست که تمامی شیرینی‌ها و دسرها طعم و بافت منحصربه‌فرد خودشان را دارند و تنها نمی‌توان از مزه باقلوا تعریف کرد. برای مثال، کوکی‌های رنگارنگ، ترد و خوشمزه هم می‌توانند عصرانه‌های دلچسبی در کنار یک لیوان چای یا قهوه باشند.

 نتیجه گیری|شیرینی باقلوایی خوش طعم

در این مقاله در مورد شیرینی باقلوا و تاریخچه آن بحث کردیم. همچنین چند دستور پخت برای باقلوا ترکی و کیک باقلوا آوردیم تا شما هم در صورت تمایل این شیرینی خوشمزه را درست کنید. باقلوا به دلیل اینکه با انواع مغز پر می‌شود بسیار مغذی است و در کنار چای یک عصرانه دلچسب و تمام عیار است.

پیشنهاد سردبیر برای مطالعه بیشتر:

فرصت درآمدزایی از شیرینی باقلوایی

شروع کسب‌وکار خانگی کیک و شیرینی

۷ روش خوشمزه‌تر شدن کوکی خانگی

برای شما