عجیب ترین عادت های غذایی در دنیا

شهبا شریفی
شهبا شریفی
| خواندن 4 دقیقه 17 تیر 1401
عجیب ترین عادت های غذایی در دنیا

عادت عجیب غذا خوردن شما چیست؟ چه کارهایی را سر میز یا سفره غذا انجام نمی‌دهید؟ با انجام کدام کارها بیشتر از غذا لذت می‌برید؟ همانطورکه می‌دانیم، هر کشور و هر فرهنگی در دنیا، عادت غذایی مخصوص‌به‌خود و آداب‌ورسوم متفاوتی دارد.

عدم رعایت آداب‌ورسوم در برخی موارد حتی به‌عنوان بی‌ادبی تلقی می‌شود و رفتار زننده‌ای به‌نظر می‌رسد. این چالش برای افراد خارجی و تازه‌وارد هر کشور می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه این مطلب، باهم از جالب‌ترین و عجیب‌ترین آداب‌ورسوم کشورها و عادت غذایی فرهنگ‌های مختلف حرف می‌زنیم.

عادت غذایی ژاپنی‌ها

ژاپنی‌ها در مراسم سوگواری رسم دارند که چاپ‌استیک‌های خود را به‌نشانه غم داخل غذا ببرند. همین‌طور در این مراسم، تکه‌های غذا را میان دو چاپ‌استیک جابه‌جا می‌کنند. بنابراین اگر در شرایط دیگری این کار را انجام دهید، خلاف رسوم عمل کرده‌اید و باعث تعجب ژاپنی‌ها می‌شوید.

نظرتان درباره هورت‌کشیدن چیست؟ عادت عجیب غذا خوردن با صدای هورت را چقدر ناپسند یا صحیح می‌دانید؟ جالب است بدانید اگر نودل را در ژاپن هورت بکشید، به خنک‌شدن غذا کمک می‌کنید که کار عادی و رایجی است.

هم‌چنین باعث می‌شود تا مزه غذا را بهتر بفهمید. البته فراموش نکنید که این کار فقط برای سوپ و نودل مجاز است. اگر در موارد دیگر پرسروصدا غذا بخورید، احتمالاً از دیگران تذکر می‌شنوید!

فرانسوی‌ها چه عادتی دارند

هنگام صرف غذا در فرانسه، باید مراقب باشید که دست‌های‌تان را هرجایی نگذارید. بهترین حالتی که می‌توانید داشته باشید، قراردادن دست‌ها روی میز است. بنابراین سعی کنید هنگامی که با یک فرانسوی غذا می‌خورید، گوشی موبایل خود را چک نکنید!

البته ممکن است فرانسوی‌ها در برابر شما، کمی سخت‌گیری را کنار بگذارند و بی‌اطلاعی افراد خارجی از این عادت غذایی را درک کنند.

عادت عجیب غذا خوردن در تایلند

در تایلند مرسوم است که افراد به‌صورت گروهی به رستوران بروند و غذا را در ظرف مشترک بخورند. تایلندی‌ها حتی اگر در خانه باشند و برای مهمانان غذا سرو کنند، همه باهم یک گروه می‌شوند.

چای‌نوشیدن انگلیسی‌ها

احتمالاً شما هم به سروصدای هم‌زدن چای علاقه‌ای ندارید. انگلیسی‌ها این سروصدا را جزو عادت غذایی کاملاً ناپسند می‌دانند و بعد از هم‌زدن چای، قاشق را کنار لیوان در بشقاب می‌گذارند. اگر شما قاشق را داخل لیوان جای بگذارید، از نظر انگلیسی‌ها رفتار ناپسندی کرده‌اید.

عادت عجیب غذا خوردن چین و هند

اگر به چین سفر کنید و غذای خود را تا انتها بخورید، مثل این است که به میزبان بگویید غذای شما کم بوده و به حد کافی سیر نشدید. بنابراین بهتر است همیشه مقدار کمی از غذا را داخل ظرف نگه دارید.

البته در هند کاملاً برعکس است و درصورتی‌که غذای خود را نیمه رها کنید، میزبان به‌معنای خوشمزه نبودن غذا تلقی می‌کند و آن را اسراف می‌داند.

پاستای بدون سس در ایتالیا

پاستا، این غذای محبوب را نمی‌توانید با سس سفارش دهید؛ البته این درصورتی است که در ایتالیا هوس پاستا کرده باشید.

آن‌ها اعتقاد دارند که مقدار سس موردنیاز، همراه پاستا سرو می‌شود. هم‌چنین اسپاگتی‌ها هم آن‌قدر مستحکم نیستند که با اضافه‌کردن سس‌های سنگین و غلیظ، خرد نشوند. البته نمی‌توانیم این روش را به‌عنوان عادت عجیب غذا خوردن ایتالیایی‌ها بدانیم. بلکه این عادت برای علاقه‌مندان پاستا در کشورهای دیگر کمی دور از ذهن است.

عادت غذایی کره‌ای‌ها

همه ما می‌دانیم که در تمام کشورها، احترام بزرگ‌تر را رعایت می‌کنند. همیشه جوان‌ترها سعی دارند تا برای فرد بزرگ‌تر جمع احترام قائل شوند. جالب است بدانید مردم کره همیشه بعد از بزرگ‌ترها غذا می‌خورند. درمورد نوشیدنی هم این موضوع صادق است.

اگر کسی این احترام را قائل نشود، به او تذکر می‌دهند. کره‌ای‌ها فقط عادت عجیب غذا خوردن ندارند. بلکه در نوشیدن هم از قواعد خاصی پیروی می‌کنند. یعنی اگر بخواهند آب بنوشند، باید سرشان را برگردانند و پشت به فرد بزرگ‌تر آب بخورند. در روابط کاری، حتی اگر رئیس کوچک‌تر از کارمندش باشد، کارمند موظف است این آداب را رعایت کند.

عادت عجیب غذا خوردن ناسالم

تا این‌جا با آداب‌ورسوم و عادات غذایی مردم چند کشور آشنا شدیم. از حالا بد نیست کمی هم به عادت‌های غذایی خودمان در زندگی روزمره بپردازیم. چطور می‌توانیم تناسب اندام‌مان را حفظ کنیم و در عین حال، مواد غذایی مفید مصرف کنیم؟

ایجاد عادت غذایی سالم، یکی از بهترین قدم‌هایی است که می‌توانید در راستای حفاظت از بدن خودتان بردارید. البته داشتن تغذیه اصولی و صحیح، تنها به استفاده از غذاهای مفید ختم نمی‌شود؛ بلکه می‌توان عادت‌های ناسالم هنگام مصرف غذا را اصلاح کرد و نتیجه قابل قبولی گرفت.

برای مثال، اگر شما هم سر میز غذا مدام آب می‌نوشید، یکی از الگوهای ناسالم را پیاده می‌کنید. سعی کنید این الگو را تغییر دهید. در ادامه، چند مورد از بهترین عادت‌های غذایی را برای‌تان یادآوری کرده‌ایم تا با شروع آن‌ها، سلامت بدن خود را تضمین کنید.

آب بیشتری بنوشید

اگر می‌خواهید فرایندهای سوخت‌وساز بدن‌تان به‌راحتی و با سرعت خوبی پیش برود، آب بیشتری بنوشید و تأثیر آن را مشاهده کنید. پیشنهاد می‌کنیم به‌جای نوشیدنی‌های قندی مضر مانند نوشابه، آب بنوشید و سریع‌تر به الگوی عادت غذایی سالم برسید.

غذا را آهسته بجوید

هیچ‌وقت سعی نکنید تا غذا را با عجله و بدون جویدن‌های شمرده‌شمرده بخورید. با آرامش غذا بخورید تا به‌حد کافی سیر شوید. به‌این‌ترتیب، بیش از اندازه غذا نمی‌خورید و دچار مشکلات اضافه‌وزن نمی‌شوید.

چون اگر با سرعت زیاد غذا را تمام کنید، مغزتان فرصت درک از سیری پیدا نمی‌کند و کالری ورودی بدن شما از کنترل خارج می‌شود. اگر این عادت را ترک کنید، از غذا خوردن لذت می‌برید.

وعده صبحانه را حذف نکنید

شروع یک روز فوق‌العاده کارآمد و پربازده، تا حد زیادی به صبحانه آن روز بستگی دارد. این وعده غذایی مهم را حذف نکنید تا انرژی موردنیاز بدن‌تان را برای شروع و ادامه روز تأمین کنید. یک عادت ناسالم در وعده صبحانه، مصرف چای و بیسکویت است که نمی‌تواند جایگزین غلات و غذاهای سبوس‌دار شود.

حرف آخر عادت عجیب غذا خوردن

هر کشوری در دنیا و حتی هر استان، شهر و ناحیه‌ای در ایران می‌تواند عادت غذایی و آداب‌ورسوم مخصوص خود را داشته باشد؛ میان این عادت‌ها و اصول، هم می‌توان نکات مثبت پیدا کرد و هم نکات منفی.

پیشنهاد می‌کنیم بعد از مطالعه این مطلب، عادت‌های بد خود را تغییر دهید و با الگوبرداری از نکات مثبت، سبک زندگی ایده‌آل را رقم بزنید.

برای شما