کیک هویج خانگی | آموزش مرحله به مرحله تا نکات مهم در روش پخت

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 8 دقیقه 23 مرداد 1401
کیک هویج خانگی | آموزش مرحله به مرحله تا نکات مهم در روش پخت

کیک هویج، یکی از خوشمزه‌ترین انواع کیک‌هایی است که طرز تهیه بسیار راحتی دارد، می‌توانید با دستور پخت ساده این دسر خوشمزه را با استفاده از فر و یا بدون فر در منزل خود درست کنید. در این مطلب از مجله تاندوری، آموزش مرحله به مرحله پخت کیک هویج را به شما آموزش داده‌ایم. همچنین از طریق این آموزش می‌توانید تمام ترفندها و تکنیک‌هایی که برای پخت این کیک خوشمزه لازم بدانید را، رعایت کنید.

طرز تهیه کیک هویج

دستور پخت کیک هویج خانگی

طرز تهیه کیک هویج ساده

کیک هویج، یکی از انواع کیک‌های خوشمزه و مجلسی است که بیشتر افراد علاقه‌مند به کیک‌پزی آن را به عنوان کیک تولد درست می‌کنند. دستور پخت این نوع کیک، بسیار ساده است و با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. ماده اصلی این دسر را هویج تشکیل می‌دهد و در ترکیبات آن می‌توان از انواع آجیل استفاده کرد. در ادامه این مطلب طرز تهیه کیک هویج را آموزش داده‌ایم.

“در صورت استفاده از فر باید دمای دستگاه خود را روی دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا به خوبی پخته شود.”

اگر از طرز تهیه این نوع کیک راضی بودید، با مراجعه به آرشیو مطالب آموزش آشپزی و کیک‌پزی وب سایت تاندوری می‌توانید با روش درست‌کردن انواع کیک‌ها و دسرهای خوشمزه‌ دیگر مثل کیک شکلاتی، چیز کیک نیویورکی، کیک خیس شکلاتی، کیک چاکوچینو و … آشنا شوید.

البته اگر به ‌دنبال راه‌اندازی کسب‌ و کار خانگی در رابطه با پخت کیک و شیرینی هستید و علاقه زیادی به آشپزی و پخت کیک و شیرینی دارید، بهتر است که در کامل‌ترین دوره‌های آموزشی در این زمینه شرکت کنید. البته با نصب و دانلود اپلیکیشن تاندوری و شرکت در دوره‌های آموزشی تخصصی به صورت ویدیویی می‌توانید مهارت‌های حرفه‌ای را در زمینه هنر آشپزی کسب کنید.

مواد لازم برای پخت کیک هویج خانگی

  • آرد قنادی: ۲ لیوان
  • بکینگ پودر: ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر دارچین: ۱ قاشق چای خوری
  • تخم مرغ: ۳ عدد
  • شکر: سه چهارم لیوان
  • هویج: ۲ عدد متوسط
  • گردوی خرد شده: نصف لیوان
  • روغن مایع: نصف لیوان
  • وانیل: ۱ پنس

آموزش مراحل پخت کیک هویج

بافت بسیار نرم و سبک کیک هویج خانگی، به عنوان یک عصرانه بسیار مطلوب واقع می‌شود.

آموزش مرحله به مرحله پخت کیک هویج در فر

کیک هویج، یکی از پر طرفدارترین کیک‌هایی است که در مناسبت‌های مختلف همچون تولد و دورهمی‌های خانوادگی و به عنوان کیک عصرانه مورد  استقبال واقع می‌شود. این دسر خوشمزه را باید مرحله به مرحله پیش ببرید تا طعم دلچسبی پیدا کند. اگر این دستور پخت را دنبال کنید، به طور قطع شما هم جزو طرفداران این کیک خواهید شد. در ادامه طرز تهیه کیک هویج در فر را به صورت مرحله به مرحله آموزش داده‌ایم.

مرحله اول: آماده‌سازی هویج‌ها

ابتدا هویج‌ها را شسته و بعد از اینکه آب آنها خشک شد نسبت به رنده‌کردن آنها اقدام کنید. 

مرحله دوم: آماده‌سازی مایه کیک

در این مرحله از تهیه کیک، باید روغن مایع را داخل ظرف مناسبی بریزید و شکر و وانیل را به آن اضافه کنید. حالا با استفاده همزن برقی این مواد را با هم مخلوط کنید تا شکر کامل در داخل روغن حل شود.

مرحله سوم: آماده‌سازی تخم‌مرغ‌ها

در این مرحله، تخم مرغ‌ها را به مواد اضافه کنید و آنها را خوب هم بزنید و بعد از ترکیب‌شدن همه مواد، هویج‌های رنده شده را نیز اضافه کنید.

مرحله چهارم: اضافه کردن آرد الک شده

بیکینگ پودر و دارچین را روی آرد بریزید و آنها را با هم مخلوط کنید. سپس مخلوط آرد را دو بار از الک رد کنید تا به خوبی هوادهی شود. حالا آرد الک شده را کم کم به مواد اضافه کنید و با لیسک هم بزنید.

مرحله پنجم: گرم کردن فر

گردوها را نیز به مایه کیک اضافه کنید و با لیسک مواد را هم بزنید. فر را  ۱۰ دقیقه زودتر با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا به طور کامل گرم شود.

مرحله ششم: ریختن مایه کیک هویج در قالب

حالا کف قالب مورد نظر را با کاغذ روغنی به طور کامل بپوشانید و یا با مقداری روغن مایع کف و دیواره‌های قالب را چرب کنید. سپس مایه کیک هویج را داخل قالب بریزید و آن را در طبقه وسط فر قرار دهید تا به مدت تقریبا ۴۰ دقیقه کیک آماده شود.

مرحله هفتم: قرار دادن کیک در فر

بعد از گذشت 30 دقیقه از زمان پخت کیک، با کمک یک خلال‌دندان مرکز کیک را تست کنید، در صورتی که چیزی به خلال دندان نچسبید، یعنی کیک شما آماده است. بعد از اینکه کیک به طور کامل پخت، چند دقیقه قسمت گریل فر را روشن کنید تا سطح و رویه کیک طلایی رنگ شود.

مرحله هشتم: آماده شدن کیک جهت سرو

بعد از اینکه تمام فرایند پخت کیک تکمیل شد آن را از فر خارج کنید و اجازه دهید تا به طور کامل خنک شود. در ادامه کیک را از قالب خارج کرده و بنابر سلیقه خود برش بزنید. برای تزیین این دسر خوشمزه می‌توانید از خامه فرم گرفته و پودر شکلات یا نارگیل استفاده کنید.

طرز تهیه کیک هویج بدون فر

طعم کیک‌های هویج خانگی قابل مقایسه با آنچه که در قنادی‌ها و کافه‌ها سفارش می‌دهید، نیست. اگر شما از فر به عنوان یک کابینت در آشپزخانه استفاده می‌کنید و یا اینکه این وسیله را در بین تجهیزات آشپزخانه خود ندارید، می‌توانید این نوع کیک را نیز بدون استفاده از فر درست کنید. با پخت کیک هویج بدون فر از طعم واقعی این دسر لذت خواهید برد.

مواد لازم جهت تهیه کیک هویج در قابلمه

  • تخم مرغ: ۴ عدد
  • شکر: ۳۰۰ گرم
  • آرد: ۳۰۰ گرم
  • روغن: ۲۰۰ گرم
  • هویج رنده شده: ۱ لیوان
  • بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای ‌خوری
  • وانیل‏: نوک قاشق چای‌ خوری  
  • دارچین: یک دوم قاشق چای خوری
  • گردو خرد شده: ۱۰۰ گرم

طرز تهیه کیک هویج بدون فر

گام به گام تا تهیه کیک هویج در خانه و بدون فر

“در ادامه این مطلب از مجله تاندوری، قصد داریم که طرز تهیه کیک هویج بدون فر را با بافت نرم و لطیف به شما آموزش دهیم. در صورتی که این کیک را در منزل خود بپزید، متوجه طعم و مزه متفاوت آن خواهید شد.”

آموزش مرحله به مرحله و دستور پخت کیک هویج بدون فر

  1. ابتدا تخم‌مرغ‌ها را با شکر و وانیل مخلوط کنید و با استفاده از همزن برقی آنها را هم بزنید تا کرم رنگ و کشدار شود. 
  2. سپس روغن را به این مخلوط تخم مرغ اضافه کنید و دوباره هم بزنید.
  3. در این مرحله هویج رنده‌شده‌ را به این مواد اضافه کرده و با لیسک زیر و رو کنید.
  4. گردوها را به تکه‌های ریز خورد کرده و به مواد اضافه کنید.
  5. سپس دارچین و بکینگ‌پودر را با آرد مخلوط کرده و 3 بار الک کنید و سپس این ترکیب را در چند مرحله به مواد اضافه کنید و با همزن دستی هم بزنید تا ترکیب یکدستی به دست آید.
  6. مایه کیک آماده شده را در یک قالب که سطح آن با کاغذ روغنی پوشیده شده است، بریزید.
  7. برای پخت کیک هویج، لازم است که قالب را در یک قابلمه بزرگتر روی سه پایه فلزی قرار دهید. سپس درون قابلمه کمتر از ارتفاع قالب را آب بریزید و آن را روی گاز با شعله کم بگذارید.
  8. وقتی که قابلمه گرم شد قالب کیک را داخل آن گذاشته و اجازه دهید با همان حرارت کم بپزد.
  9. بعد از گذشت 30 تا 40 دقیقه درب قابلمه را باز کنید، سپس با استفاده از خلال چوبی میزان پخت کیک را مورد بررسی قرار دهید. اگر مواد کیک به خلال نچسبد یعنی که کیک آماده است.
  10. در نهایت کیک را از قالب خارج کرده و با استفاده از مخلوط خامه صبحانه، شکر و ژلاتین به صورت دلخواه آن را تزیین کنید.

نکات مهم در پخت کیک هویج خانگی

  • در ترکیب داخل این کیک به جای گردو می‌توانید از انواع آجیل، کشمش و مغزهای دیگر استفاده کنید.
  • حجم گردو مورد استفاده در کیک را می‌توانید بنا بر ذائقه خود کم یا زیاد کنید.
  • میزان پف کیک شما بستگی به میزان هم زدن تخم‌مرغ‌ها موجود در مواد دارد. هر چه مدت بیشتر هم بزنید این اقدام اثر مستقیمی بر میزان پف کیک شما می‌گذارد.
  • بهتر است قبل از پخت کیک تمام مواد را محیط یکنواخت بیرون قرار دهید تا دمای آنها متعادل شود.
  • برای اینکه کیک شما پف لازم را داشته باشد از قالب‌های کمربندی دارای ارتفاع استفاده کنید.
  • زمان پخت کیک در قابلمه بستگی به شعله گاز و میزان حرارت آن، حجم کیک و نوع مایه آن دارد.
  • برای جلوگیری از سوختن کیک حتما زیر قابلمه شعله پخش کن بگذارید و درب آن را با استفاده از دم کنی بپیچید.
  • برای ایجاد عطر و بوی بهتر می‌توانید چند قطره گلاب نیز به مواد اضافه کنید و هم بزنید.
  • هویج‌ها را به صورت خیلی ریز رنده کنید.

حالا که با طرز تهیه کیک هویج آشنا شدید، به احتمال زیاد نسبت به درست کردن و میل کردن آن در کنار خانواده، بیشتر ترغیب شده‌اید. برای پخت این نوع کیک، باید تمام مراحل را به ترتیب اجرا کنید تا نتیجه آن مطابق با سلیقه و ذائقه شما باشد.

اگر علاقه دارید که آموزش‌های بیشتری در زمینه طرز تهیه انواع کیک در اختیار داشته باشید، به وب ‌سایت تاندوری مراجعه کنید و از بین آموزش‌های متنوع و حرفه‌ای انواع شیرینی و کیک، آموزش مورد علاقه خود را انتخاب و نسبت به درست‌کردن آن اقدام کنید.

همچنین در صورتی‌ که به یادگیری ترفندها و تکنیک‌های آشپزی و قنادی علاقه دارید، می‌توانید از طریق مقالات آموزشی و اپلیکیشن تاندوری با جدیدترین فوت ‌و فن‌های آشپزی و کیک‌پزی در خانه آشنا شوید. اگر در زمینه پخت انواع کیک تجربه‌ای دارید، آنها را با ما به اشتراک بگذارید.

 

مطالب پیشنهادی از مجله تاندوری:

برای شما